Culturele avond

Een impressie van de kunstwerken tijdens de culturele avond

Bewegend leren

Uit onderzoek blijkt de laatste tijd steeds meer hoe belangrijk bewegen is als het gaat om het onthouden van lesstof. In groep 3 zien we dat natuurlijk al aan onze klankgebaren. Deze zijn ontzettend functioneel. De kinderen maken de beweging, terwijl ze de letter zien en horen. In hun hersenen zijn dan minstens 3 gebieden actief waardoor het onthouden beter gaat. Ook in het een belangrijk gegeven dat als kinderen bewegen hun beide hersenhelften beter met elkaar samenwerken. 
Dus wij gingen naar buiten! Gewapend met stoepkrijt, balletjes en de woordjes van kern 3. Je loopt naar een woordje, en terwijl je hem leest stuiter je 1 keer met de bal op het woordje. Voor de een een geweldige leesoefening, voor de ander een goede motorische oefening en het allerbelangrijkste….. ze ervaren dat lezen leuk is! Daarna wilden er zelfs kinderen zelf ook nog woordjes schrijven. Top!

Zorgboerderij

Van 5 t/m 16 oktober 2019 was het Dutch Food Week. Het motto was: Wat eten we? Tijdens Dutch Food Week staan voedsel, voedselinnovatie en voedselproductie centraal. Boeren, ondernemers, uit toeleverende en verwerkende industrie, retail, overheid en wetenschappers laten zien hoe zij werken aan veilig en gezond voedsel.
Klassenboeren Brabantse Wal deden hier aan mee door tijdens deze week activiteiten te organiseren op hun educatieboerderijen. Kortom, ze willen graag laten zien èn beleven waar ons voedsel vandaan komt!
 
Daarom hebben wij als groep 3 een bezoek gebracht aan Zorgboerderij De Ruigevelden in Lepelstraat http://www.zorgboerderijderuigevelden.nl Bij aankomst werd de groep in tweeën gesplitst. De ene helft kreeg een rondleiding. Ze mochten dan ook de (jonge) dieren verzorgen, eten geven en zelfs een biggetje van net 3 dagen oud knuffelen. De andere groep deed op dat moment een circuit met onder andere zaadjes planten en andere activiteiten. Daarna werd er gewisseld. Ook hebben we kennis gemaakt met de hulpboeren en –boerinnen die daar hun dagbesteding hebben. Dat was een hele eer!

De onderzoeksvraag

Onderzoeksvraag – 100 werelden om te ontdekken. Tijdens het woordveldgesprek bleek dat de kinderen al veel over onze wereld konden benoemen. Landen, continenten, talen, voedsel, bezienswaardigheden, wereldsteden, noem maar op. Na de oriëntatiefase blijkt Egypte enorm de interesse te hebben van de kinderen. De kinderen nemen enthousiast allemaal spulletjes van thuis mee en zijn zelf creatief aan de slag gegaan met het ontwerpen van sarcofagen en maskers voor de farao. Komt u ook kijken op de Culturele Avond 4 november as?

CLS

CLS in groep 3 – Vandaag hebben we Mix & Ruil als KlasBouwer gedaan. Je loopt rond met een kaartje. In dit geval een letter. Ze ontmoeten elkaar d.m.v. een high-five en dan vorm je een tweetal. Je bespreekt samen welke letter ieder heeft en ruilt van letter. Je bedankt elkaar en gaat op zoek naar iemand anders. Het doel van de KlasBouwer is het oefenen van de lesstof, ruimte geven aan de beweegdrang van kinderen en aan het elkaar ontmoeten. Trots op onze kanjers!

Start in groep 3

Het schooljaar is weer begonnen. In groep 3 genieten de kinderen van hun eigen stoel en tafel. Iedereen heeft een mooie nieuwe kleurpotlodendoos en de eerste letters en woordjes hebben ze al geleerd. Er wordt hard gewerkt in de nieuwe schrijf- en rekenboekjes. Zo trots op onze kanjers in groep 3!